Trebuie să recunosc că toată această situație este mult mai dificilă față de cum îmi imaginam. Am avut senzația în unele zile că orele au zburat efectiv pe lângă mine și parcă nu apucasem să fac nimic.

Aceste momente ne învață cât de importantă este de fapt “disciplina” și ne arată totodată cât de vulnerabili suntem în fata stresului și a diferitelor tentații. Poate că mulți dintre noi ne-am pornit la drum cu obiective mari pentru această perioadă, tocmai pentru că avem mai mult timp liber și realizăm acum că “we barely managed to scratch the surface”, însă acesta nu e un motiv de disperare.

Trebuie să ne acordăm mai mult timp, să încercăm să clădim mai bine aceasta disciplină, și în același timp, să incercăm să fim conștienți și de lucrurile mărunte pe care le experimentăm, cum ar fi: să te bucuri de compania celor din jur sau poate să înveți ceva nou (cum să prepari un fel nou de mâncare, să înveți o limbă nouă – există numeroase aplicații pentru asta, șă aprofundezi mai bine un anumit domeniu care te-ar putea ajuta pe viitor în carieră sau poți să îți faci propriul tău ritual de a-ți începe ziua).

Gândește-te la câteva lucruri mărunte pentru care poți fi recunoscător, notează-le și vei vedea că toate aceste lucruri mărunte adunate fac mult mai mult decât ai crezut.

Îți propun să faci un exercițu de imaginație sau self-reflection: Cum arată pentru tine o dimineață ideală? Cum ți-ar plăcea să îți începi ziua? Nu trebuie să te gândești neapărat la ce ai de făcut, ci la un moment de respiro, un moment al tău.

 

Imaginează-ți o dimineață însorită, într-o săptămână normală, te trezești dis de dimineață, îți pregătești o cafea, așa cum îți place ție și ieși să o savurezi în gradină sau pe terasă. Acolo ești înconjurat de micul tău colț de rai, plin de plante și flori înmiresmate, al căror farmec parcă nu piere niciodată. Nu cred că m-aș putea sătura vreodată de natură, în toate formele ei. Acum, întrebarea este, ce te împiedică să faci asta?”

 

Poți continua acest exercitiu, printr-o listă, pe care poți reflecta câteva momente:

  • Ce îmi doresc să fac?
  • Ce ar trebui să fac?
  • Ce fac efectiv?

Să fii o persoană activă este cel mai important lucru pe care îl poți face pentru sănătatea ta, atât fizică cât și psihică. Este foarte important să găsești lucruri care îți fac plăcere să le faci, activități în care poți să te pierzi de-a binelea (și aici nu mă refer la scrollatul pe social media sau binge watching pe netflix, no offense). Această stare pe care o descriu se numește starea de flux, o stare în care ești perfect absorbit în activitatea pe care o faci (ex. pictatul, scrisul sau alte activități care care te fac efectiv să fuzionezi, să fii una cu activitatea, fully focused).

 

In positive psychology, a flow state, also known colloquially as being in the zone, is the mental state in which a person performing an activity is fully immersed in a feeling of energized focus, full involvement, and enjoyment in the process of the activity. In essence, flow is characterized by the complete absorption in what one does, and a resulting transformation in one’s sense of time.

 


HECTOR GARCIA și FRANCESC MIRALLES vorbesc în cartea lor, IKIGAI, despre această stare de flux. Ei au făcut un studiu de caz în care au fost implicați centenari din toată lumea, în încercarea de a găsi secretul logevității, iar lucrul pe care l-au descoperit a fost că aceștia nu au încetat niciodată să trăiască, în adevăratul sens al cuvântului și să se bucure de viață, menținându-se activi atât din punct de vedere fizic, cât și social.

Vă recomand cu drag să o citiți. 🙏