Cuvântul echilibru poate avea diferite sensuri pentru fiecare persoană în parte, întrebă un sportiv, acesta se va gândi la o activitate fizică, un nutriționist îți va vorbi despre o dietă echilibrată, iar eu? Eu contemplez la o modalitate de a duce o viață echilibrată, dar pentru asta trebuie să avem în vedere care ne sunt prioritățile și să descoperim cine suntem noi, în adâncul nostru.

Primii pași

Fiecare perioadă din viață este marcată de anumite etape care poate că în anumite cazuri par să meargă de la sine:

Când suntem mici, suntem asemenea unor bureți, gata să absorbim tot ce e în jurul nostru, bune sau rele. Absorbim din stilul de a fi al părinților, încrederea și siguranța pe care ne-o insuflă, dar inevitabil și percepția lor asupra lumii (cu fricile si preconcepțiile lor), pe care de multe ori ajungem să ne-o însușim, cel puțin până când ne dăm seama singuri cu ce se mănâncă viața.

Urmează etapa din învățământ, care teoretic ar trebui să te pregătească pentru viață, dar pare mai mult o etapă care merge de la sine, în care singurele preocupări pe care ar trebui să le avem sunt materiile predate și diversele examene, dar aici lipsește cu desăvârșire partea de introspecție, care ne-ar putea ajuta să ne dăm mai bine seama cine suntem noi de fapt.

Voi încerca aici să fac o paralelă între această tematică și anumite pasaje din cartea „Flux” scrisă de psihologul Mihaly Csikszentmihalyi. Acesta vorbește despre metode prin care părinții ar putea să se implice în dezvoltarea copiilor prin a le da acestora exemple personale de idealuri și vise pe care le au:

Familia poate întreprinde acțiuni menite a „cultiva” acest deșert al ofertelor și al posibilităților pentru cei aflați la pubertate. Când părinții înșiși desfășoară acasă activități complexe, dar ușor de înțeles, când le place să cânte, să gătească, să citească, să îngrijească grădina, să prelucreze lemnul sau să repare motoare in garaj, atunci e mai probabil ca si copiii lor să găsească imbolduri în activități similare si să investească suficientă atenție în ele, pentru a se bucura de modul în care îi ajută să evolueze.

Dacă părinții ar vorbi mai mult despre idealurile și visurile lor – chiar dacă acestea nu sunt împlinite -, copiii și-ar putea clarifica propriile lor ambiții in loc de a se alinia fără niciun discernământ la cele ale găștii din care fac parte. Comunicarea cotidiană (despre ce s-a întâmplat la muncă, la școală sau despre evenimentele petrecute in societate), în cursul căreia adolescenții sunt considerați drept parteneri cu opinii valabile și demne de luat în seamă, face ca viața de familie să fie mai agreabilă […].

Dar, dacă tatăl petrece tot timpul liber vegetând în fața televizorului, cu o sticlă de bere în mână, copiii vor presupune că adulții sunt oameni plicticoși, care nu știu să se distreze, și vor căuta să se simtă bine in afara grupului familial.

Experiența optimală în familie, Flux, Mihaly Csikszentmihalyi

Odată ieșit de pe băncile școlii, urmează etapa în care tânărul adult este pus față în față cu provocările din câmpul muncii, dorința de a fi independent și încercarea de a-și lăsa propria amprentă asupra lumii. Din acest moment încep să se vadă și să se simtă mai bine trăsăturile de caracter ale acestuia. Odată cu independența, se vor instala și noi rutine zilnice, activități pe care acesta le va alege după bunul său plac.

Dezechilibrul

Aici, lucrurile pot fi simple, you can just go with the flow, să muncești, să vii acasă, să ieși cu prietenii sau să stai la televizor, să mănânci, să dormi și să începi o nouă zi… SAU să încerci să trăiești mai intenționat, să ai grijă de tine, iar apoi de ceilalți.

Dacă persoana în cauză nu știe cum să gestioneze stresul, se poate produce un real dezechilibru în viața acesteia. Am întâlnit destule cazuri în care munca poate să ajungă să te corupă cu totul, să ajungi să te identifici cu ea și să uiți că există și alte probleme sau evenimente care ar trebui să ajungă în atenția ta, cum ar fi familia, prietenii, etc.

Nu e normal să ajungi acasă secat de energie după o zi de lucru și tot ceea ce cauți să fie o modalitate de a te detașa complet de orice, să îți îneci frustrările sau să cauți confort într-o sticlă (obicei care pare insuflat de la generații la generații, fără să își dea seama cât de toxic poate deveni acest obicei în timp, copiii care își văd părinții că sărbătoresc venirea acasă de la lucru cu un pahar de bere, ajung de multe ori să facă la fel, pentru că nimeni nu le zice că e ceva rău în asta).

Din păcate, prea mulți adulți simt că, odată ce au ajuns la vârsta de 30 de ani – sau, cu siguranță, la 40 -, au dreptul să se complacă în obiceiurile lor stabile, oricare ar fi acestea. Și-au plătit datoriile, au învățat ce trebuie să facă pentru a supraviețui și, de acum înainte, pot funcționa pe „pilot automat”. 

Echipate cu un minimum de disciplină interioară, cu fiecare an ce trece, asemenea persoane acumulează entropie. Deziluziile in carieră, problemele de sănătate fizică, obișnuitele suișuri și coborâșuri ale sorții constituie o cantitate de informație negativă ce amenință, din ce in ce mai mult, pace interioara. 

Cum să ții departe aceste probleme? Dacă o persoană nu știe să-și controleze atenția în singurătate, va ajunge, inevitabil, la soluții facile, venite din exterior: alcool, droguri, distracții – orice amorțește sau distrage mintea.

Chinul singurătății, Flux, Mihaly Csikszentmihalyi

Un alt dezechilibru este faptul că te poți pierde atât de mult în task-urile de zi cu zi, încât să uiți să mănânci regulat, să bei apă, să uiți să te ridici de pe scaun, să ajungi sedentar, să ajungi să câștigi în greutate; cazuri care pot degenera destul de tare și pot avea efecte dezastruoase asupra sănătății, atât fizice, cât și mentale.

Cum găsim echilibrul?

Care am putea evita să ajungem în situațiile descrise mai sus?

Ideal ar fi să încercăm să găsim o modalitatea prin care să ne începem ziua prin a avea grijă de noi:

  • să dormim suficient
  • să ne oferim un răgaz în care să ne putem planifica ziua
  • să mâncăm regulat
  • să facem mișcare

Cum planificăm ziua de lucru?

Ziua de lucru si task-urile prioritare ar trebui, la fel, planificate la începutul zilei, trasând niște scopuri clare pentru ziua respectivă.

Dacă ai un program flexibil de lucru, încearcă să îți începi ziua cât mai devreme, pentru a putea profita de liniștea dimineții (calmul dinaintea furtunii), timp în care știi că te poți concentra, fără a fi întrerupt de diverse telefoane sau ședințe.

Voi reaminti aici sfaturile din povestea lui Robin Sharma, The 5 A.M Club, care descrie cât de important e să te folosești de acele primele ore ale dimineții, în care nu te deranjează nimeni, e liniște și te poți concerta pe ceea ce ai de făcut.

Relaxarea de peste zi:

  • nu uita să iei câte-o pauză din când în când pentru a te ridica de pe scaun și a face câțiva pași
  • ieși la o gură de aer scurtă între ședințe pentru a te putea detașa
  • dacă te simți stresat, încearcă niște exerciții de respirație sau guided meditation
  • fi consecvent cu pauza de masă, încearcă să mănânci zilnic la aceeași oră.

Timpul liber

Fă o separație clară între ziua de lucru și timpul liber! În plus de asta, încearcă să nu faci ziua de lucru punctul culminant al zilei. Dacă programul de lucru s-a încheiat, nu înseamnă că și restul zilei e ca și terminată! Nu suntem roboți care doar muncesc și dorm (se reîncarcă).

Profită de timpul liber pentru a face diverse activități care să te facă să te simți bine, împlinit dar și implicat! Citește, plimbă-te, meșterește chestii pe acasă, ieși la alergat, cântă, pictează, fă poze, scrie, ajută pe cineva, implică-te în comunitate (în orice fel poți), etc.

Încearcă să găsești activități care să îți aducă experiențe optimale, fie singur, fie cu familia sau prietenii, însă orice ai face, nu te lăsa sedus de tentația detașării mentale pe care o oferă alcoolul, jocurile de noroc, știrile de scandal sau orice altă activitate care te seacă de energie.

Dacă simți că ai nevoie de mai mult timp să te detașezi și nu reușești să pleci într-un concediu mai lung, încearcă măcar să îți legi 2-3 zile de un weekend, ca să te poți deconecta. Dacă ai unde să evadezi, îți propun o escapadă în mediul rural, unde poți fi una cu natura, departe de aglomerația orașului. Încearcă și un social media detox cu această ocazie!

en_US
Menu